Basisregistratie Personen
In de Basisregistratie Personen (BRP) staan persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten (niet ingezetenen). Als u wordt uitgezonden naar een post, moet u zich uitschrijven. Hieronder leest u wat de BRP inhoudt, wat er van u verwacht wordt en wat de consequenties zijn als u zich (niet) uitschrijft.
Informatie en veelgestelde vragen over de Basisregistratie personen (BRP)
De Basisregistratie personen (BRP) bevat de persoonsgegevens van iedereen die in Nederland woonachtig is. Ook de persoonsgegevens van buiten Nederland wonende medewerkers die in dienst zijn van de overheid en daar verblijvende gezinsleden staan in de BRP (registratie niet-ingezetenen). De overheid gebruikt deze persoonsgegevens om haar taken uit te kunnen voeren. Zo heeft de Belastingdienst de gegevens nodig om belastingen te heffen en de Sociale Verzekeringsbank om recht en aanspraak op de (volks)verzekeringen te kunnen beoordelen. De Basisregistratie personen (BRP) heeft de Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBA) vervangen. Voor meer
U moet zich laten uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een periode van een jaar meer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich laten uitschrijven uit de BRP. Niet uitschrijven is strafbaar en kan leiden tot problemen bij terugkeer.
Meer informatie over uitschrijven uit de BRP vindt u op de site van de Rijksoverheid.
Wanneer kan ik me laten uitschrijven?
Uitschrijven kan vanaf 5 dagen voor vertrek bij de gemeente waar u op dat moment woont. U kunt dit persoonlijk of schriftelijk doen. U ontvangt een bewijs van uitschrijving.
Ik kom regelmatig terug naar Nederland tijdens mijn plaatsing
Komt u tijdens een buitenlandse plaatsing met een zekere regelmaat voor een periode terug in Nederland (bijvoorbeeld bij plaatsing in Kaboel of Bagdad), dan is het raadzaam in contact te treden met de Dienst Burgerzaken van de woongemeente en expliciet te vragen of u zich moet uitschrijven.
Auto op naam laten zetten in Nederland
Als u eenmaal bij het BRP bent uitgeschreven, dan kunt u geen auto meer op uw naam in Nederland laten zetten.
Stemmen in het buitenland
Woont u in het buitenland (waaronder Aruba, Curaçao en Sint Maarten)? En staat u niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente of een van de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius of Saba? Dan kunt u alleen stemmen bij de verkiezingen van de Tweede Kamer en het Europees Parlement. Hiervoor moet u zich eerst registreren als kiezer buiten Nederland bij de gemeente Den Haag.Ga hiervoor naar Stemmen in het buitenland.
Sinds 6 januari 2014 zijn de strafrechtelijke bepalingen in de BRP-wetgeving vervangen door bestuursboetes. Naar verwachting zullen gemeenten die sneller opleggen dan in het verleden de kans op veroordeling was.
Ongewenste gevolgen van het niet-uitschrijven kunnen o.a. zijn:
- Extra heffingen.
- Waterschapsbelasting. U betaalt voor zogenaamde vervuilende eenheden die afhankelijk zijn van het aantal ingeschreven personen.
- Mislopen verhuisboedelvrijstelling (bij terugkomst in Nederland van buiten de Europese Unie); de Douane kan de vrijstelling weigeren (bent u niet uitgeschreven, dan bent u in douanetermen niet woonachtig geweest buiten het douanegebied van de Europese Unie).
- Belastingvrij naar Nederland invoeren van een in het buitenland belastingvrij gekochte auto is niet mogelijk
- Kinderen die in het buitenland wonen staan, zolang ze zijn ingeschreven in de BRP, hier geregistreerd als leerplichtig en daar kan controle op komen. Dit kan betekenen dat u een boete krijgt.
- Navorderingsrisico hypotheekrenteaftrek in onder andere verhuur- en ter beschikkingsstellingssituaties van de ‘oude’ woning.
- Verdenking van frauduleus handelen bij het ontvangen van te hoge kinderbijslag (woonlandbeginsel kan de hoogte van de kinderbijslag verlagen).
- En uiteindelijk de eventuele negatieve invloed op de relatie met de werkgever op een plaatsing na bekendwording.
De gemeente kent alleen de begrippen ingezetene en niet-ingezetene. In de praktijk blijkt dat de gemeenten de variant “fictief” ingezetene niet kunnen registreren. Laat u daarom uitschrijven en neem vervolgens zelf contact op met de Belastingdienst en de SVB. Dit zijn de instanties die in ieder geval geïnformeerd moeten worden dat u niet emigreert in fiscale zin. Dit geldt zowel voor de medewerker als voor de partner en gezinsleden. U geeft aan dat u als rijksambtenaar uitgezonden wordt voor het ministerie van Buitenlandse Zaken en fictief ingezetene blijft. BZ kan gedurende uw verblijf in het buitenland niet als briefadres fungeren in de zin van de Wet Basisregistratie Personen.
Ook als u een huis in Nederland aanhoudt, moet u zich uitschrijven als u voor langere tijd in het buitenland verblijft. Komt u frequent gedurende zekere perioden terug in Nederland, dan is het raadzaam contact op te nemen met de Dienst Burgerzaken van uw woongemeente.
U kunt zich vanaf 5 dagen voor vertrek uitschrijven bij de gemeente waar u op dat moment woont. U kunt dit persoonlijk of schriftelijk doen. U ontvangt een bewijs van uitschrijving, dat u bijvoorbeeld kunt gebruiken bij het opzeggen van abonnementen en inschrijving op het Caribisch deel van het Koninkrijk.
De gemeente stelt instanties die zijn aangesloten op de BRP, zoals de Belastingdienst of een pensioenfonds, op de hoogte van uw vertrek naar het buitenland.
Uw fiscale dossier verhuist in beginsel naar de Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland te Heerlen. Voor de toepassing van de belastingwetgeving bent u geen emigrant. Uitgezonden ambtenaren van Nederlandse nationaliteit die werkzaam zijn op een diplomatieke, consulaire of permanente vertegenwoordiging van het Koninkrijk der Nederlanden in het buitenland en Nederlanders, die in dienstbetrekking staan tot de Staat der Nederlanden en in het kader van een Verdrag waarbij de Staat der Nederlanden partij is in een andere mogendheid werkzaamheden verrichten, worden namelijk bij wijze van fictie als binnenlandse belastingplichtige aangemerkt. Zij worden voor fiscale doeleinden geacht in Nederland te wonen. Dit geldt eveneens voor de op de post bij u verblijvende (fiscale) partner en kinderen die jonger zijn dan 27 jaar en die in belangrijke mate door u worden onderhouden. Ontvangt u van de Belastingdienst een schattingsformulier (SMI-biljet voor migranten), een M-biljet (voor emigranten) of een C-biljet (voor buitenlands belastingplichtigen), dan moet u met de Belastingdienst te Heerlen contact opnemen en aangeven dat u fictief binnenlands belastingplichtig bent. Het is raadzaam een kopie van uw plaatsingsbesluit te overleggen. De Belastingdienst Buitenland is per e-mail bereikbaar via: Belastingdienst.uitgezonden.overheidspersoneel@Belastingdienst.nl
Ook voor de SVB geldt dat de gemeente hen op de hoogte brengt van uw vertrek. Het wordt sterk aangeraden om als partner de SVB zelf op de hoogte te brengen van uw situatie als fictief ingezetene. De ambtenaar wordt in de meeste gevallen niet aangemerkt als geëmigreerd, omdat de werkgever voor hem/haar nog alle sociale premies afdraagt, maar de partner wordt vaak wel automatisch als geëmigreerd aangemerkt als het signaal vanuit BRP komt. Daarom is het verstandig om dit zelf na te gaan en aan te laten passen. Dit doet u door een aanvraag ‘onderzoek verzekering WLZ’ te doen en een pensioenoverzicht aan te vragen bij de SVB. Deze aanvraag dient binnen 8 weken voor vertrek plaats te vinden en kunt u via Mijn SVB aanvragen als u inlogt op de website van de SVB met uw DigiD. Dit geldt ook voor partners die ZZP-ers zijn of degenen die in Nederland in loondienst blijven. Bij de aanvraag dient u altijd te vermelden dat u partner bent van een uitgezonden Rijksambtenaar. Dit is van belang voor een correcte registratie in het systeem.
Gaat u werken in het buitenland en geniet u als partner inkomsten, dan kunnen sociale verzekeringspremies veranderen. Het is van belang dat u hierbij tijdig de SVB informeert.
Bent u van plan om langer dan 4 maanden in Nederland te verblijven, dan moet u zich laten inschrijven in de BRP van de gemeente waar u gaat wonen. U bent verplicht dit binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland te doen, bij de Dienst Burgerzaken van uw nieuwe woongemeente. Wilt u ook uw partner en/of kinderen laten inschrijven, dan moeten zij ook persoonlijk aanwezig zijn bij de afspraak.
U schrijft zich persoonlijk in bij de gemeente waar u op dat moment (tijdelijk) woont. Dit geldt ook voor uw meereizende gezinsleden.
Voor (her-)inschrijving in de BRP in Den Haag neemt u contact op met The Hague International Centre. Via deze link https://www.thehagueinternationalcentre.nl/make-an-appointment-for-registration kunt u een afspraak maken voor de (her-)inschrijving. Geef in het formulier aan dat u voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken werkt. Vermeld ook uw (tijdelijk) adres in het formulier en het aantal personen. Een ieder (ook minderjarige personen) dient zich persoonlijk te melden.
Nee, als u terugkeert naar Nederland dient u zich zelf vooraf te informeren over de voorwaarden van het meenemen van een partner (en/of kinderen) van niet-Nederlandse nationaliteit, de voorwaarden voor het verkrijgen van een Machtiging Voorlopig Verblijf en Verblijfsvergunning bij de IND.
Zie hiervoor ook de informatie over vestigen in Nederland met buitenlandse partner (en kinderen).
Komt u er niet uit?
Stel uw vraag via ons Self Service Portal of neem contact met ons op.