Duurzaam reizen
Switch to English (Google tanslate)
Het Rijk wil zakelijk verkeer verduurzamen en CO2-uitstoot halveren. Reis alleen als dit echt niet anders kan. Overweeg alternatieven zoals video-conferencing en gebruik zoveel mogelijk het openbaar vervoer.
Treinbestemmingen Europa
Vanaf 1 januari 2021 dien je binnen Europa met de trein te reizen als je, gerekend vanaf jouw werklocatie, binnen 8 uur op jouw bestemming kunt zijn. Hiermee draag je bij aan de duurzaamheidsagenda van het Rijk.
Bekijk welke bestemmingen binnen 8 uur met de trein bereikt kunnen worden vanaf de meest voorkomende werklocaties in Nederland.
Duurzaam reizen
- Minder reizen door flexibel te werken; spitsmijden, dagje thuiswerken en video-conferencing.
- Parkeren alleen voor medewerkers die woon-werk of zakelijk niet anders kunnen reizen of bijvoorbeeld verder dan 10 km van het werk wonen of niet met OV kunnen komen.
- De CO2-grens verlagen bij aanschaf van een nieuwe auto van de zaak en elektrisch rijden aantrekkelijk maken.
- Mobiliteitsbudget met bonus-malus systeem; beloningen voor zuinig rij- en reisgedrag, een schone autokeuze en (flexibele) keuze voor OV en fiets.
- Mobiliteitskaart voor alle leaserijders; verlaagt de drempel met OV te reizen.
- Verhuizen naar OV-locatie; stap op natuurlijke momenten over naar een station/OV-locatie.
- Nieuwe medewerkers de eerste drie maanden standaard gratis OV-gebruik aanbieden, daarna keuzemoment.
- Gratis OV aanbieden voor privé en zakelijk aan medewerkers met privéauto.
- Binnen Europa geldt: geen vliegtuig maar trein voor bestemmingen die binnen 8 uur bereikt kunnen worden, waarbij de treinreistijd van deur tot deur minder dan 150% van de vliegreistijd moet zijn.
- Gedragscampagne of wedstrijd om duurzaam reizen te ervaren; periodiek meedoen met Low Car Diet of een vergelijkbaar programma.
Bekijk voor meer informatie ook de video Het Rijk Reist Anders.
Coalitie Anders Reizen
De coalitie Anders Reizen is een door de NS, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en VNO/NCW opgericht netwerk dat zich inzet voor de verduurzaming van zakelijke mobiliteit en de reductie van CO2-uitstoot. De coalitie bestaat uit 53 Nederlandse werkgevers met een gezamenlijke invloed op 450.000 werknemers. Sinds oktober 2019 is de Rijksoverheid ook een deelnemer, zoals ook in het klimaatakkoord staat. Het Rijk wil graag een voorbeeldrol vervullen. Het is de bedoeling dat minimaal 1.000 werkgevers zich vóór 2030 committeren aan minimaal 50% CO2-reductie van zakelijke mobiliteit in 2030 ten opzichte van 2016.
Onder auspiciën van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn voor het Rijk 10 maatregelen geïdentificeerd, met de bedoeling dat ieder ministerie hieruit eigen passende maatregelen kiest.
Maak je voor een buitenlandse reis gebruik van een vliegtuig? Dan wordt de CO2-uitstoot van jouw vlucht gecompenseerd. Per 1 september 2024 heeft de rijksoverheid hiervoor een raamovereenkomst afgesloten met South Pole. De CO2-uitstoot en het te compenseren bedrag wordt tijdens het boekingsproces automatisch berekend en maakt ook onderdeel uit van het factureringsproces.
Waar gaat het compensatiebedrag naar toe?
Met het toepassen van compensatie wordt een bijdrage geleverd aan een aantal geselecteerde klimaatprojecten. De selectie van het projectportfolio uit de door South Pole voorgestelde klimaatprojecten wordt jaarlijks bepaald. Rijksbreed is de verwachte omvang van de CO2 compensatie 61.000 ton CO2 per jaar. Hierbij wordt rekening gehouden met een 75% CO2 reductie uit het SAF-programma met KLM en Lufthansa.
Momenteel bestaat het portfolio uit de volgende projecten:
Delta Blue Carbon
Het Delta Blue Carbon project, gelegen aan de zuidoostkust van Pakistan, is het grootste mangrove herstelproject ter wereld. Het doel is het verminderen van de emissie van 142 miljoen CO2 over een periode van 60 jaar. Dit gebeurt door de bestaande 102.000 hectare mangrovebossen te beschermen en nog eens 225.000 hectare aangetaste gebieden te herstellen.
Meer informatie : Delta Blue Carbon
Delta Blue Carbon & CarboCert Duitsland
Het ondersteunen van boeren bij het opslaan van cO2 in de bodem. Boeren ontvangen een beloning via het certificeringssysteem.
Meer informatie: CarboCert
CarboCert & ExoMaD Bolivia
Het herstel van gedegradeerde landschappen door herbebossing en duurzaam landgebruik in Bolivia.
Meer informatie: ExoMaD
Verduurzaming van de luchtvaart is een onderdeel van het Klimaatakkoord en Sustainable Aviation Fuel (SAF) is een belangrijke sleutel hierin.
SAF is een duurzame luchtvaartbrandstof, gemaakt van afval en overblijfselen uit de circulaire economie. De inzet van SAF maakt het mogelijk om aanzienlijk minder CO₂ uit te stoten in vergelijking met kerosine. Het gebruik van SAF kan de CO₂ uitstoot tot wel 75% verminderen over de gehele levenscyclus van de brandstof.
De luchtvaartsector werkt aan een groenere toekomst
Tegelijkertijd zijn nog veel uitdagingen te overwinnen, waaronder de hoge kosten en de beperkte beschikbaarheid van SAF. De Rijksoverheid zet daarom sterk in op de opschaling van SAF.
Aanleiding is de motie Paternotte (2017), die de Rijksoverheid oproept om deel te nemen aan het KLM Corporate SAF Programma.
Daarom neemt de Rijksoverheid (en jij) deel
Deelname aan het programma betekent, dat de bijdrage voor 100% naar de aankoop van SAF gaat. Hierdoor verminderen we met elkaar de CO₂ uitstoot van al onze vliegreizen én dragen we bij aan de opschaling van de productie en het gebruik van SAF.
Omdat de Rijksoverheid een gelijk speelveld nastreeft, neemt zij sinds 2023 ook deel aan het SAF programma van de Lufthansa Group.
Bijdrage voor duurzame brandstof achteraf op de factuur
Net als in de huidige praktijk voor CO₂ compensatie van vliegreizen, is de SAF bijdrage opgenomen in de reissom en zichtbaar op de factuur van VCK Travel. De SAF bijdrage komt daardoor - samen met de ticketkosten - ten laste van decentrale (reis)budgetten. En niet uit (bijvoorbeeld) een centraal facilitair budget. Hierdoor hoeft geen verrekening plaats te vinden zoals bij een inkoopopdracht of subsidie. Bovendien kunnen we de administratieve lasten hierdoor tot vrijwel nul terugbrengen.
Helaas kunnen de boekingssystemen de SAF bijdrage nog niet direct bij het boeken van een vliegticket zichtbaar maken. Daarom is de SAF bijdrage pas achteraf - na boeking - zichtbaar op de factuur! Het inzichtelijk maken van de SAF bijdrage direct bij boeking is in onderzoek. Meer informatie hierover volgt in de loop van 2025.
Meer weten en contact
Via Rijksportaal Categorie Vervoer en Verblijf van BZK lees je meer over de duurzame brandstof en hoe KLM en Lufthansa de SAF bijdrage berekenen.
In juni 2019 is door het Kabinet het klimaatakkoord gepresenteerd met als visie om door de inzet van een integrale benadering van het mobiliteitssysteem te komen tot een zorgeloze mobiliteit, voor alles en iedereen in 2050.
Geen emissies, uitstekende bereikbaarheid toegankelijk voor jong en oud, arm en rijk, valide en mindervalide. Betaalbaar, veilig, comfortabel, makkelijk én gezond. Slimme, duurzame, compacte steden met optimale doorstroming van mensen en goederen. Mooie, leefbare en goed ontsloten gebieden en dorpen waarbij mobiliteit de schakel is tussen wonen, werken en vrije tijd.
Wil je weten welke afspraken er m.b.t. Mobiliteit zijn gemaakt? Op de site Klimaatakkoord vind je hierover meer informatie.
Kom je er niet uit?
Stel jouw vraag via ons Self Service Portaal of neem contact met ons op.