Periodiek Arbeidsgeneeskundig Onderzoek (PAGO) voor frequente reizigers (soms ook PMO genoemd)
In het kader van de zorgplicht moet de werkgever medewerkers die op dienstreis gaan naar landen met een ander medisch risicoprofiel dan Nederland goed voorlichten en begeleiden. Voor frequente dienstreizigers wordt daarom door de werkgever een PAGO Frequente reizigers aangeboden. 3W kan in dat kader data van frequente dienstreizigers beschikbaar stellen aan de bij Travelpoint aangesloten afnemers / klanten van 3W.
Voor wie?
Voor medewerkers die binnen 2 jaar meer dan 20 keer binnen de Europese Unie of 4 keer buiten de Europese Unie dienstreizen maken naar landen met een zorgprofiel dat niet gelijk is aan dat van Nederland.
BZ medewerkers (al dan niet geplaatst op een post) en attachés ontvangen van de medisch adviseur van BZ een uitnodiging om zich te melden voor een PAGO Frequente reizigers. In de uitnodiging staat hoe en waar de medewerker zich kan laten onderzoeken.
Voor frequente dienstreizigers van andere organisaties (vakdepartementen en uitvoerende instanties) geldt dat, indien zij voor reizen gebruik maken van 3W Travelpoint, de organisatie bij 3W een reisoverzicht kan opvragen. Op basis van die gegevens kan de werkgever zelf beoordelen of aan de voorwaarden voor de aanvraag van een PAGO wordt voldaan, en zo ja de medewerker hiervoor uitnodigen. De werkgever dient het PAGO zelf te faciliteren en/of in te kopen bij een verstrekker van keuringen (bijvoorbeeld KLM Health Services).
Toelichting
De dienst van 3W omvat het uitgeven van een overzicht van frequente dienstreizigers per klant (vakdepartement/organisatie) t.b.v. het laten uitvoeren van het tweejaarlijkse PAGO, waarmee de effecten van eventuele gezondheidsrisico’s kunnen worden gemeten en, waar nodig, behandeld. Ook is de medisch adviseur van BZ beschikbaar om de vakdepartementen te adviseren, bijvoorbeeld op welke criteria moet worden getoetst en hoe deze procedure in te richten.
Vragen
SSP - Vraag voor Voorlichting Medewerker en Gezinsleden |